Slavonice Fest 2017 - závěrečná zpráva

SLAVONICE FEST v číslech

Čtvrtý ročník Slavonice Festu zaznamenal opět výrazný nárůst diváckého zájmu. Filmovou část festivalu, která nabídla v 7 klimatizovaných sálech (loni v 6 sálech) a letním kině během 144 projekcí na 65 filmových a televizních snímků, navštívilo během 4 festivalových dní 9 268 diváků (v loňském roce 7 450 diváků). Návštěvníci, kteří přišli jen na hudební program, 13 koncertů a 5 tanečních párty, doplnili celkovou návštěvnost Slavonice Festu na skoro 12 500 (oproti 10 000 v roce 2016). Ubytovací kapacity Slavonic letošnímu zájmu nestačily, diváci využívali jak ubytování v přilehlých lokalitách, tak i v rozšířeném a zmodernizovaném festivalovém stanovém kempu. Výrazně posílena musela být letos i festivalová doprava.

                       

Film na SLAVONICE FESTu

Letošní festivalové filmy soutěžící o jedinou cenu Slavonice Festu, Cenu diváků, jsme opět promítali v pěti sekcích. K tradičním sekcím Český film, Světový film, Výběr Jaroslava Róny a sekci HBO přibyla letos díky podpoře Česko – německého fondu budoucnosti sekce Německý film. Vítězem tohoto ročníku se stal švédský film režiséra Hannese Holma Muž jménem Ove. Za ním skončilo švédské drama Amandy Kernell Sámská krev a na pomyslném třetím místě se umístil český dokument Olgy Sommerové Červená.

Divácký i mediální zájem vzbudilo i slavnostní zahájení Slavonice Festu, v jehož rámci jsme promítli ve „světové“ předpremiéře a za účasti početné delegace tvůrců v letním kině Cinestar na náměstí novinku Jana Svěráka Po strništi bos. Jako předfilm jsme uvedli vítězný snímek letošního filmového festivalu pro mentálně a kombinovaně postižené tvůrce - Mental Power Prague Film Festival, krátký film Tomáš.

Více diváků i rostoucí kvalita snímků – to byla tento rok již třetí soutěž krátkých filmů studentů filmových škol. Cenu získal film HAPPY END Jana Sasky z FAMU. Rozhodla o tom odborná porota ve složení: režisérka Olga Sommerová, scenárista Petr Jarchovský, režisérka Olga Dabrowská a kameraman Tomáš Sysel. Pro děti byly připravené jak televizní pořady pro nejmenší tak i filmová sekce S dětmi do kina. Plno bylo opět i na oddechovkách v Letním kině.

I letos měli diváci možnost po vybraných filmech diskutovat s jejich tvůrci. Nejdelší a nejobsáhlejší diskuze se rozpoutaly po všech projekcích s režisérem Vítem Klusákem, který do Slavonic přivezl stále aktuálnější dokument o Andreji Babišovi – Matrix AB i svou kontroverzní novinku Svět podle Daliborka, Tatiana Vilhelmová uvedla film Bohdana Slámy Bába z ledu, producentka Julietta Sichel přivezla lotyšský film Sibiřský deník a Jaroslav Róna s diváky diskutoval o filmech, jež vybral pro svou soutěžní sekci. Diváci festivalu se setkali např. i s producentkou Terezou Polachovou a herečkou Zuzanou Stivínovou (seriál HBO Pustina), producentkou Svatkou Peschkovou a herci Ivanem Trojanem a Vojtou Dykem (Anděl páně 2) slovenskou producentkou Zuzanou Mistríkovou (Červená, Nabarvené ptáče, Toman) a dalšími, včetně Jana Svěráka, Zdeňka Svěráka, Jana Třísky, Terezy Voříškové, hudebního skladatele Michala Novinského nebo scenáristy Petra Jarchovského.

Filmový program se stal za 4 roky festivalu prokazatelně tím, co diváky na Slavonice Festu láká nejvíc. Doplnění promítací kapacity o kino Základka pro 200 diváků umožnilo letos, aby se akreditovaní diváci dostali až na jednotlivé výjimky na všechny vybrané projekce. V příštím roce se budeme snažit získat další vytipovaný prostor, ve kterém bychom zřídili osmý kinosál, aby se do kina dostali noví návštěvníci i ti, kterým se to letos nepovedlo – převážně místní občané, kteří nevyužívají festivalové akreditace.

Hudba na SLAVONICE FESTu

V letošním roce festival kromě zahajovacího koncertu Tata Bojs připravil pro diváky denně dva odpolední komorní koncerty v hudební Stodole v Maříži a velký večerní koncert na Kulturák Stage ve Slavonicích – celkem tedy 13 koncertů. Jména jako Michal Hrůza, Katarzia, Visací zámek, Thom Artway, František Skála, Ivan Hlas, Ester Kočičková, speciální host z Německa, skupina Meniak, Krucipüsk, Zdeněk Bína Trio, Josefín Žampová  a další ukazují, že i hudební část festivalu šla napříč žánry a generacemi, stejně jako výběr DJ´s pro taneční afterparty.

 

Doprovodný program a charita na SLAVONICE FESTu

Česká televize na Slavonice Festu
Hlavním mediální partnerem byla letos Česká televize, jejíž tvorba měla i výrazný podíl na programové skladbě festivalu. Kromě koprodukčních filmů (Po strništi bos, Anděl páně 2, Bába z ledu a další) a sekce Česká televize pro nejmenší, našli diváci v programu i sekci hrané tvorby České televize. V jejím rámci jsme uvedli dokument Matrix AB a kultovní seriál Svět pod hlavou.

Výtvarné umění a charita na Slavonice Festu
Letos festival připravil pro diváky tři výstavy a umožnil jim zapojit se i do pomoci potřebným.
František Skála v Maříži

Vernisáž výstavy Františka Skály - předního českého výtvarníka, zpěváka a kytaristy, člena divadelní formace Tros Sketos a výtvarné skupiny Tvrdohlaví - otevřela v kostelíku Maříži letošní Slavonice Fest. Současně byla v rámci festivalu odhalena nová socha akad. sochaře Martina Ceplechy.
Slané ženy
Výstava fotografií Roberta Vana z charitativního kalendáře "Slané ženy" na podporu Klubu nemocných cystickou fibrózou byla po celou dobu festivalu ve Festivalovém centru. Ve čtvrtek večer před filmem Anděl páně 2 představil Klub nemocných cystickou fibrózou jeho patron herec Ivan Trojan. Klub byl ve Slavonicích po celý festival, diváci ho podpořili částkou 18 tisíc korun, získali informace o tomto nevyléčitelném onemocnění a seznámili se s těmi, kteří s ním statečně bojují.
Česká cena za architekturu
Výstava České ceny za architekturu byla po dobu festivalu ve Spolkovém domě, který byl v loňském roce sám mezi nominovanými. Českou cenu za architekturu pořádá Česká komora architektů a na výstavě bylo k vidění také letošních 42 nominovaných děl. Finalisté a držitelé hlavní ceny budou vyhlášeni už 27. listopadu na Jatkách 78 v Praze.

                                 

ZÁVĚREM

Přestože vzhledem finančním možnostem festivalu nevyužíváme k propagaci Slavonice Festu placenou inzerci – billboardy, reklamy v tisku a na internetu, inzertní spoty v médiích a podobně, pouze formu neplacených mediálních partnerství (Česká televize, Radiožurnál a další) a náš vlastní tiskový servis, roste zájem o festival každým rokem stále víc. To nás naplňuje přesvědčením, že diváci mají o tento tip kulturních akcí velký zájem, jsou s festivalem a jeho programem spokojeni, vrací se a jeho dobré jméno šíří dál tak, jak je to v Čechách nejúčinnější – ústním podáním. Že při propagaci festivalu funguje to, co se osvědčuje například i u české filmové tvorby nejvíce – pozitivní „šeptanda“, která letos dosáhla i za hranice a přivedla na festival diváky například z Anglie, Německa nebo sousedního Rakouska.

Budeme se i v dalších letech ve spolupráci s našimi partnery, bez nichž by Slavonce Fest  nebyl možný,  snažit přinášet do renesančních Slavonic co nejvíce kvalitních filmů napříč žánry i dobou vzniku, doplňovat je pohodovou hudbou a inspirativním výtvarným uměním a spojením s konkrétní charitativní organizací nezapomínat na ty, kteří bojují s nepřízní osudu. Letošní Slavonice Fest a jeho rekordní skoro dvanáct a půl tisícová návštěvnost ukázaly, že je to správná cesta. 

prezentace slavonice festu 2018 pro partnery ke stažení zde